Forside > Lean strategi > Lean og kommunikation

Lean og kommunikation

I disse år implementerer rigtig mange danske virksomheder Lean og hurra for det! Man ser dog i takt med udbredelsen også flere og flere mislykkede forsøg og i mange tilfælde bunder det i manglende eller fejlagtig kommunikation.

Og her tænker jeg ikke udelukkende på den traditionelle: ”Det er vigtigt for ledelsen at kommunikere budskabet ud”, men i ligeså høj grad på den daglige kommunikation og interageren, mellem ledelse og medarbejdere, samt medarbejdere imellem. Det er yderst vigtigt, for at få succes med Lean, at kommunikationen i virksomheden foregår korrekt og at den kommunikation der finder sted fra ledelse til medarbejdere på daglig basis, er i overensstemmelse med den strategi og de mål der er sat.

Det vil med andre ord sige, at ens ledere skal reflektere og kommunikere de budskaber ud, som strategien indeholder og ikke gradbøje dem eller negligere deres betydning. Har du en leder der ikke bruger de rigtige termer eller betegnelser, kan det i høj grad ødelægge den samlede effekt af Lean.

Hvis medarbejdere føler at deres leder, ved at undlade at bruge de valgte termer og fokusområder, er inkonsistent omkring Lean og den strategi, eller måske ligefrem er nedladende, vil de påtage sig den holdning og derfor vil det være meget svært at komme i mål.

Har du derimod en leder der tager kommunikationen og formuleringen af strategien seriøst, vil det smitte af på medarbejderne som i højere grad vil tage det til sig.

Er du leder kommer her 4 råd omkring kommunikation (med inspiration fra ”Lean uden grænser” af Arlbjørn et al):

  1. Kommuniker på modtagerens præmisser
    • Vær bevidst omkring hvem du taler med. Medarbejdere opfatter ting forskelligt og derfor skal der også differentieres i kommunikationsmetoderne.
  2. Brug de termer og vendinger der indgår i den fælles strategi
    • Hvis virksomheden har besluttet at Kaizen hedder CI (continuous improvements) og ikke Kaizen er det vigtigt at du kalder det CI! Dette gælder for alle områder i strategien.
  3. Vær bevidst om din egen rolle
    • Som leder har man et stort ansvar for at præge kulturen. Derfor går det ikke med en ”offdag” hvor man bander Lean eller strategi langt væk. Også selvom det er sagt i affektion.
  4. Fokuser på de ”rigtige ting”
    • De rigtige ting kan være mange ting, men hvis man har vedtaget X KPI’er i virksomheden som faste målepunkter er det vigtigt at du bruger din energi på at fokusere på dem. Hvis du gør det, gør dine medarbejdere det også

Kommunikation er altså ekstremt vigtig når det kommer til implementeringen af Lean, og som hovedregel for alle ledere kan det siges at man bør være meget bevidst om det man viser og kommunikerer til ens medarbejdere. Og husk at kommunikation ikke kun er tale og skrift. Det man ikke siger kan mange gange også være kommunikation i sig selv.

God kommunikationsvind.

Hvis du har nogen kommentarer eller eksempler på hvordan i kommunikerer hos jer så smid det gerne i en kommentar herunder.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: