Forside > Lean Generelt > Hvad er Lean? – Historien bag…

Hvad er Lean? – Historien bag…

Kort fortalt

Meget kort fortalt kan Lean beskrives som en metode/filosofi til at optimere!

Lidt længere fortalt kan Lean beskrives som en metode og et sæt værktøjer der kan bruges til at optimere virksomheder eller offentlige instanser, hvad end det så er produktionsvirksomheder, hospitaler, banker, forsikringsselskaber eller medicinalfirmaer. Altså alle typer af virksomheder.

Historien

Populært sagt stammer Lean fra Toyota. Nærmere betegnet Toyota Production System som Taiichi Ohno, Direktør for Toyota og forfatter til bøgerne “Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production” og “Workplace Management”, grundlagde i1950’erne.

Han var fortaler for små lagre og Just-In-Time produktion der gjorde at man måtte tænke radikalt anderledes end de traditionelle masseproduktionsvirksomheder, som havde domineret hidtil. Derfor startede Ohno Toyota Production System som i sin enkelhed indeholdt få simple, men effektive værktøjer.  Af disse var de nogle af de vigtigste Just In Time, 5S, Visual Management og Standard Operations.

Ideen var at man gennem 5S (en måde at standardisere og vedligeholde disse på), Visuel kontrol (status og tendens skulle kunne ses på gulvet med det samme) kunne producere biler Just-In-Time. Det vil i den rette mænge, kvalitet og til den rette tid. Det var radikalt anderledes en GM og FORD der i mange år havde sværget til Henry Fords masseproduktionsfilosofi.

Historisk kan vi jo nu se hvem der har haft ret, idet toyota, trods en 3. plads på omsætning, tjener flere penge end de 4 største konkurrenter TILSAMMEN (2004 tal).

Lean thinking opstår

I løbet af 1980’erne og 1990’erne får flere og flere øjnene op for Toyotas succes og begynder at kopiere metoden, men det er først da Womack og Jones opfinder begrebet Lean Thinking med bogen af samme navn i 1996, at TPS metoden vinder indpas i den vestlige verden. Her godt 15 år senere er det tydeligt at Lean er metoden som virksomheder vælger når der skal optimeres.

Det Womack og Jones gjorde så godt var at sammenfatte TPS i nogle forholdvis simple og let forståelige begreber startende med de 5 grundprincipper:

  1. Fastlæg hvad kunden oplever som værdi
  2. Identificer værdistrømmen i virksomheden
  3. Skab flow i værdikæden
  4. Skab træk (ordrebaseret)
  5. Stræb mod perfektion (løbende forbedringer)

Disse 5 principper er grundtankegangen i Lean og hvordan man bør gribe enhver Lean transformation an. Disse principper er desuden universelle og kan bruges på både produktion, administration og service.

Andre værktøjer

Selvom disse 5 principper er grundessensen i Lean er Lean meget andet end disse og noget af det bedste ved Lean som filosofi er at man kan være meget pragmatisk med hensyn til valget af værktøjer. Alt efter situationen findes der utallige værktøjer der kan og bør tilpasses til den specifikke problemstilling.

Af værktøjer kan nævnes

  • 5S
  • Value Stream Mapping
  • Poka Yoke
  • Kaizen
  • A3
  • osv.

Jeg vil i senere indlæg komme ind på nogle af disse men skulle du have spørgsmål til nogen af dem er du velkommen til at bruge kommentarfeltet herunder.

Lean i Danmark

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 13/10/2009 kl. 08:09

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: